Friday 29 June 2007

oj vad annorlunda allt är

Efter ett par dagar här har jag kunnat konstatera vissa skillnader. Här finns det:

-Trafikregler. Och människor bryr sig om trafikreglerna (jag har redan hunnit bli stoppad av en polisbil för någon slags trafibrott. Men poliserna var snälla, se vidare nedan).

- Omutbara poliser. Poliserna får ihop sin lön utan att behöva ta mutor. (Ja, officiellt iaf..). Vad är en rödljuscykling egentligen? Vad skönt att ni insåg det också.

-Trottarer. Som inte används som garage, restaurang, lager osv.

-Barnvagnar, som upptar hela trottoarerna. Jag tror att barnvagnar endast existerar i skandinavien. Få städer har så bisarrt många bisarrt stora bebis-transporter. Sverige skulle kunna ha en barnvagn som nationalsymbol.

-Ingen värme. Det är iskallt i skuggan. Jag blev förkyld efter 2 dagar här.

-Tystnad. Stockholm är en sk storstad. Stockholm är knäpptyst. Rena ödemarken.

-Stängningstider. Stockholm är en sk storstad. Affärerna stänger runt 6. det är ett skämt.

-Fri natur. Stockholm är en sk storstad. Här finns bedårande natur, helt gratis. Det är mycket vackert.

Vilken omställning. Jag blir alldeles till mig. Nu ska jag sätta på mig eskimå-dräkten, bege mig till Vita Bergsparken och dricka vin som förmodligen fryser till is i glaset innan jag hunnit dricka upp det.

No comments: