Wednesday 11 July 2007

En dag med Mikael del II

07.00 vaknar. Eller försöker iaf. Snoozar till halv åtta. Inser att jag är sen och måste duscha, äta frukost, hitta dagens kläder och planera dagen på 45 min.

08.40. springer in på pressbyrån och köper ett SL-kort för en månad. Konstaterar att priset gått upp.

08.40 klämmer mig in mellan dörrarna på tunnelbanan mot slussen.

08.45 missar djurgårdsfärjan med 1 sek. Inser att SL är emot mig som kör tunnelbanan i ultrarapid.

09.10. kommer något försenad till mötet med Berit på Skansens klädkammare. Hon vill höra allt jag gjort senaste året. Skvaller skvaller. Sen provar vi kläder. Jag ser inte klok ut i min nya outfit. Ska jag verkligen ha på mig det där? Varför såg de så jävla muppiga ut på 1830-talet?

09.30 Mitt andra jobb gör sig påmint genom ett telefonsamtal från Schenkers frakt eller vad fan dom heter som kör gods kors o tvärs genom Sverige. Leveransen är på plats inom en timme. Jaha tänker jag och konstaterar krasst att jag inte kommer kunna vara där och ta emot den eftersom jag står upp till knäna i vadmalsbyxor anno 1831.

11.05 Sätter mig på djurgårdsfärjan och sen gör vi ett hopp till
12.25 då jag sätter mig på bussen mot skärgårdsön för dagens jobb nr 2. Bredvid mig sitter en gubbe som luktar kiss. Han trycker sig mot mitt ben. Jag stirrar på honom. Han har en bomullstuss instoppad i örat och dreglar långsamt över sin arm. Jag stirrar ut genom fönstret och suckar djupt.

12.30 Gubben går av mitt ute i skogen. Tack och lov. Jag tittar fascinerat på landskapet som strömmar förbi genom bussfönstret. Sommarsverige i ett nötskal.

12.45 Odd (Ja han heter Odd) möter mig på skärgårdsön. Leveransen är på plats. Leveransen är alltså för att klargöra detta en gång för alla alltså massor med virke till en gärdsgård. En gång i tiden lärde jag mig detta hantverk från grunden och en dag insåg jag värdet av det hela. Nu ska jag alltså bygga 100 m på skärgårdsön.

13.00 på med hanterverkar-outfiten. Fikar med Odd. Odd äger huset och tomten jag ska omgärda. Odd har förmodligen en miljard på banken. Utsikten från hans hus är fantastisk.

16.30 är helt slut. Denna dag har tagit knäcken på mig. Särskilt som jag vet att halva dan kvarstår.

18.00 Telefon från Towe i Harry Potter-slottet. Att vara i två olika länder suger rätt hårt.

18.45 hoppar in i duschen samtidigt som jag lagar middag, handtvättar allt jag har i ett badkar, försöker planera morgondagens arbete och stämmer möte med Emil. Halv nio låter som en bra tid.

20.30 inser att jag aldrig lär mig. Missar tåget till slussen. SL hatar mig fortfarande.

20.45 Emil och jag slår oss ner på Mosebacke. 10 månader sen vi sågs. Skvaller skvaller och tack och lov är Emil fortfarande sig själv.

23.45 Har druckit för mycket öl och ätit alldeles för lite. Fattar inte hur jag ska orka gå upp imorgon. Måste jag det?

1 comment:

Anonymous said...

suger ar inte ratt ord darling. det ar mer superlativ.. som suger fett eller det ra suger eller nat.for det gor det big time.