Sunday 18 February 2007

där floden flyter fram


Den här söndagen har jag på tokborgerligt manér ägnat åt heldagsutflykt. Efter frukost med bröd (!) gav jag mig av med T mot ett nytt trumfkort, en nationalpark ett par mil utanför stan där det ryktades om klart och kallt vatten och även nån sorts klippor att dyka från. Då det närmar sig hot season här är tanken på bad i ishavskalla källor såklart extremt lockande.

Med beslutsam hand styrde jag motorcykeln mot destinationen och under den dammiga resan kunde vi pricka av ett antal u-landsklyschor:

- Små pojkar som badade i det smutsbruna vattnet bredvid reningsverket
- Den asfalterade, jämna vägen förvandlades efter en korsning till en lerig stig
- Svedjebruket var i full gång mitt inne i nationalparken
- Väl framme var vi de enda västerlänningarna. Övriga badande granskade oss noggrant och log och skrattade. Det är i sådana situationer jag undrar om de skrattar med eller åt oss…
- Badkläder. Thai style är ju att bada med kläderna på, iaf för tjejerna. Detta gav oss också en hel del märkliga ögonkast (se ovan), jag i små tighta gay-speedos och T i en liten nätt bikini.

Badplatsen låg hursomhelst belägen bredvid ett grosse vattenfall (dock uttorkat nu) i en strömmande å, vattnet var iskallt och precis som jag ville ha det. Bananträden blommade vackert med lila blommor som tydligen är ätbara, man gör nån slags curry av dom. Och skogen i nationalparken, den som inte brann alltså, var av nåt märkligt subtropiskt slag, träden fällde sina löv vilket gav en illusion av höst! Helt galet. Blev akut inspirerad, så kommer förmodligen åka ut dit med en duk inom kort. Kanske något åt Gauguins Tahitiska målningar- den västerländske mannen, de exotiska kvinnorna… framtiden får utvisa...

No comments: