Wednesday 14 February 2007

the thai police officer, part III


Senaste dagarna har Chiang Mais poliskår varit på fötterna. Med jämna mellanrum samlar de sina styrkor och har korrupta-poliser-a-la-östsstat- kontroller vid strategiska korsningar. Motorcyklister utan hjälm och bilförare utan säkerhetsbälte får betala 200 respektive 600 bath i böter när de åker fast. Poliserna har världens lättaste arbete då säkert 70 procent av motorcyklisterna kör utan hjälm.

Hobby-nazi-poliserna står med ett brett flin i svarta solglasögon, skräddarsydda brungrå uniformer och ridstövlar och viftar in motorcyklist efter motorcyklist, beslagtar nyckeln till fordonet och decimerar förarens månadsinkomst. Igår var det dags igen. Jag klarade mig dock, hade både hjälm och munskydd mot avgaserna (munskydd borde för övrigt ge nån slags pluspoäng eftersom du ser sjukt muppig ut). Jag roade mig iaf med att sitta på och betrakta cirkusen. Förmodligen var det min sadistiska ådra som spökade.

I en t-korsning, dolda bakom ett hus, stod vägspärren och poliserna. Jag satte mig på ett café innan korsningen, så jag såg de intet ont anande motorförarna komma farande. Roligast var att se alla som i panik försökte vända och fly när de fattade vad som var på g. En kille på en stor motorcykel tvärnitade innan korsningen, försökte vända men blev upptäckt och stoppad, insläpad i en bil med mörka rutor och blev förmodligen toy-boy åt någon fet polischef senare under kvällen. Två killar på en vespa lyckades däremot med bedriften och flydde med gasen i botten mot mötande trafik. How nice.

Logiken var inte riktigt glasklar för mig, vissa motorcyklar fick passera fast de uppenbarligen begick det hemska brottet att åka utan hjälm, medan andra stoppades. Eller egentligen vet jag varför, poliserna är ju the bad cop hela bunten. Det är selektiva och effektiva. De stoppar dem de inte gillar. Ondska i sin renaste form. Det bästa med detta är dock att du kan få dem att se genom fingrarna med ditt gruvliga brott eller pruta på böterna, bara du gör det på ett smidigt sätt... 

Dam di dam… så småningom gav jag mig av. Som alltid i Asien finns allt du behöver ofta på ett och samma ställe, det vill säga, vill jag ha klockor, då åker jag till klockgatan, vill jag ha lampor åker jag till lamp-gatan, fisk på fiskgatan, osv. Mycket smidigt. Nu var det alltså dags för blommor. Home styling. Ernst Kirchsteiger-ådran ni vet. Blomdistriktet nästa. Avverkade det hela rekordsnabbt tillsammans med T: 
in med motorcykeln i blomdistriktet, alla butiker där har i stort sett samma utbud så vi valde på känsla och tvärstannade när vi såg vad vi sökte, 2 graciösa palmer. Pruta lite, ner med palmerna på pakethållaren och ut i trafikkaoset och snart hemma igen. 
Nu står de utplacerade i huset på väl valda platser. Ute möter inne och stortrivs tillsammans, som Ernst skulle säga.

No comments: