Thursday 22 March 2007

Kannibalen

Inatt sköt de med kanoner här utanför. Jag är nästan helt säker på det. Men ok, det kan ha varit fyrverkerier också. Men det var en jävligt skum tid för fyrverkerier, typ kl 4 på morgonen. Fast å andra sidan har jag aldrig varit med om så mycket fyrverkerier, alla tider på dygnet, som här. Där jag bodde förut brukade de dra upp tonvis med upp raketer mitt på dan alldeles utanför mitt hus. Det lät som stan skulle sprängas. Sen steg det upp svart rök bland hustaken. Jag fick nyårsromantiska känslor och tyckte det var allmänt fint tills jag fick veta att fyrverkerierna var en begravningsritual och att den svarta röken kom från liken de just kremerat.

Den svarta röken brukade driva i riktning mot min balkong och landa i flagor, stora som snöflingor och ganska... formbara. Jag brukade knåda ihop små figurer av flagorna och ställa på balkongräcket. Sen knuffade jag dom över kanten så de föll handlöst i buskaget fem våningar nedanför. ”Aaaah” skrek jag medan de föll. Jag kände mig som en människo-offrande kannibal, och skrattade högt. Men en av flagorna lackade förmodligen och har nu uppenbarat sig som poltergeisten i mitt kök....

No comments: