Saturday 7 April 2007

En ögonblicksbild

Tidunkt: 23.30 (ca)
Plats: korsning i centrala Chiang Mai
Vad: Jag och T på motorcykel, utan hjälm, ett par öl senare

M: Du, där framme, ser det inte ut som en poliskontroll?
T: Jo, men det kan det inte vara, det är ju natt... och dom har ju ALDRIG poliskontroller på natten!
M: Ja, men jag ser polisbilar och det står massa folk mitt i gatan och viftar med batonger.
T: Ja, det är faktiskt en poliskontroll! Vad ska vi göra?

Vi blir exalterade, båda två. Jag saktar in och slänger på mig en hjälm ett par meter framför den första polismannen. Hjälmen hamnar bakochfram och upp och ner. Jag rullar sakta förbi femton poliser. De tittar på mig. Jag tittar på dem. Vi ler mot varandra i samförstånd. Det är rött ljus. Jag stannar inte.
Jag kör, ler, och älskar Thailand.

No comments: