Wednesday 29 August 2007

Tåget till norrland

Idag tar jag ett stort steg. Jag ska på besök till Sala, hometown of Towe. Eftersom jag dissar alla städer med mindre än 1 milj invånare ska detta bli extremt intressant. Men jag är nyfiken på silvergruvan, tror jag. Men mina förväntningar stannar väl där, och jag undrar... kommer mina fördomar om småstäder att återigen besannas (hata mig inte om ni bor i en småstad och läser detta, jag är från Stockholm och därmed dryg och otrevlig)... efter diverse resor land och rike runt, tex med Kreuger och Emil för ett par år sen, då vi i Varberg mötte bönder med t-shirtar med tryck såsom "får man inte säga negerboll får man inte säga vitlök" och liknande är mina förväntningar på topp. Hur ser dressman-butiken ut? Kan man få sig en latte månne? Står det "bss" sprayat på väggarna? Har alla affärer helg-stängt? Hur många slagsmål hinner jag se under en helkväll på Sala stadt? Går 9 av 10 omkring i träningsoverall? Nej usch, jag är elak. Om Sala kan ge ifrån sig en person som Towan måste det iallafall finnas något fint med staden...eller är det familjen Ahlin jag ska tacka kanske? KLockan 19 ikväll vet jag, då rullar tåget in på Sala station.

No comments: