Monday 12 November 2007

Alla dessa utbildningar



Jaha, here I go again. Nytt jobb. I lördags påbörjade jag mitt arbete jag som sales assistant på GAP. Om ni hört mig klaga på priserna i den här stan så förstår ni själva att man måste jobba dygnet runt här för att överleva. Så förutom e-handel är nu alltså GAP en del av mitt nya liv och i lördags var det introduktionsdag för nyanställda. Jag kan redan nu erkänna att jag är måttligt road av att jobba där men what the heck...
Dagen inleddes med en 4-timmars introduktion i GAP-butiken vid Oxford Cirkus. Vi var säkert tjugo lyckligt lottade där som snart ska få ta hand om stressade julshoppare. Själva utbildningen bestod av en hel del sk team-building och ännu mer instruktionsvideos, varningar om vad som händer om vi skulle få för oss att stjäla kläder från butiken och liknande. Mestadels trams, och när jag genomlidit den nervösa supervisorns svettiga appearance i ett par timmar var jag uttråkad bortom räddning. Mina tankar upptogs mest av hur supervisorn kunnat bli så fet, och om det verkligen är ett bra ansikte utåt för GAP att ha henne anställd. Jag är hemsk ibland, jag vet.

Så småningom kom vi iallafall fram till brand- och säkerhetsavsnittet. Jag har haft en del olika jobb vi det här laget, och på alla arbetsplatser har vi haft denna brandgenomgång av skiftande kvalitet. På GAP var det en video som varade i cirka fem minuter, inget mer att orda om det, det var mest "spring till närmaste nödutgång, parkera inte framför nödutgången och lägg inte kläder på varma element" och liknande. Rätt kul, på sitt sätt. Jag är glad att det inte var första gången i mitt liv jag fick höra om brandsäkerhet vilket verkade vara fallet för många av mina nya kollegor.

En av mer grundläggande brandutbildningarna i mitt arbetsliv, om vi räknar bort lumpen där jag fick krypa genom brinnande napalm-tunnlar, var när jag skulle börja jobba som museivärd på Skansen. Där fick vi gå loss med brandsläckare och släcka eldar "på riktigt". Hård action alltså. Efter att en museivärd faktiskt lyckades bränna ner ett hus på Skansen är det förståeligt att de gav oss alla en ordentlig brandutbildning, även om den såklart inte kunde matcha napalm-tunneln i Boden. Men nu när jag tänker efter... att jag fått brandutbildning på alla ställen är faktiskt inte helt sant. Enda arbetsplatsen som jag inte fått en brandgenomgång på är när jag för runt tio år sedan jobbade på en OK´s bensin-mack i Mörby... Ha!

Jag överlevde lördagens induction hursomhelst, och ser med spänning fram mot att få mitt schema fram till jul. Tills dess är det e-handel som gäller, och snart, snart, inom några timmar, lanserar jag och fröken Ahlin vår egen site efter en del slit. Adressen dyker upp här inom kort, om ni inte redan har den. God kväll.

No comments: